Tramwaj do Mistrzejowic KST IV – relacja z drona I-2025

 


Link do materiału filmowego na naszym kanale Youtube: Tramwaj do Mistrzejowic – relacja z drona I-2025

 

Po dłuższej przerwie powracam z kolejną relacją z budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. W ramach tej inwestycji powstaje 4,5-kilometrowy odcinek nowej trasy tramwajowej, rozpoczynającej się na skrzyżowaniu ulic Mogilskiej i Meissnera, a następnie biegnącej ulicami Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca i Jancarza, aż do modernizowanej pętli Mistrzejowice.

Postęp prac budowlanych

Budowa rozpoczęła się w lipcu 2023 roku. Aktualnie prace prowadzone są na wielu odcinkach jednocześnie. Rozpoczynając od ulicy Meissnera, kierujemy się w stronę Ronda Młyńskiego. Na tym odcinku roboty ruszyły w rejonie ulicy Ślicznej. Skrzyżowanie Meissnera i Mogilskiej na chwilę obecną pozostaje nietknięte, jednak jego przyszła modernizacja spowoduje istotne utrudnienia w ruchu drogowym. W związku z tym czasowo zostanie wyłączona linia tramwajowa w kierunku Ronda Czyżyńskiego i Huty. Krakowianie mają nadzieję na sprawny przebieg tego etapu budowy.

Podziemne przystanki i tunel

Jednym z najważniejszych elementów inwestycji jest budowa podziemnych przystanków tramwajowych. Pod Rondem Młyńskim powstaje nowoczesny przystanek w wykopie zabezpieczonym ścianami szczelinowymi. Będzie on otwarty od góry, a szklane zadaszenia peronów zapewnią naturalne doświetlenie. Zaplanowano dwa wejścia podziemne z windami po stronie wschodniej i zachodniej. W tym miejscu przewidziano również odnógę tunelu na potrzeby przyszłej budowy Krakowskiego Premetra.

Dalej linia tramwajowa prowadzi pod ulicą Młyńską tunelem w kierunku Ronda Polsadu, gdzie znajdzie się drugi duży podziemny przystanek. Jego projekt zakłada dwie kondygnacje podziemne: na poziomie -2 znajdą się perony tramwajowe, natomiast na poziomie -1 przestrzenie komunikacyjne dla pieszych. Powstaną cztery klatki schodowe, windy oraz schody ruchome. W obrębie obu przystanków podziemnych zaplanowano system informacji wizualnej oraz toalety.

Pod koniec 2024 roku intensywne prace prowadzone były w rejonie węzła Polsadu. Zakończono betonowanie płyty dennej na poziomie -2 oraz realizowano prace związane z modernizacją infrastruktury podziemnej, w tym zmianą przebiegu potoku Sudół Dominikański. W ramach tej inwestycji powstało 400 metrów nowego podziemnego kanału dla potoku.

Przebieg trasy do Mistrzejowic

Opuszczając rejon Ronda Polsadu, linia tramwajowa biegnie podziemnym odcinkiem do Ronda Barei, skąd wychodzi na powierzchnię. Dalej tramwaj porusza się ulicą Dobrego Pasterza prawą stroną jezdni w kierunku Pętli Mistrzejowice. Następnie, za Parkiem Wodnym, trasa skręca w ulicę Krzesławicką, gdzie układane jest torowisko. Kolejne odcinki przebiegają ulicami Bohomolca oraz Księdza Kazimierza Jancarza, gdzie także widoczne są już fragmenty gotowej infrastruktury tramwajowej.

Ostatnim przystankiem jest modernizowana pętla tramwajowa Mistrzejowice. W listopadzie 2023 roku otwarto ją na zasadzie przejazdu technicznego, co pozwoliło na funkcjonowanie dotychczasowej linii tramwajowej. Pasażerowie wysiadają na przystanku przy ulicy Miśnieńskiej, a tramwaje zawracają na wciąż modernizowanej pętli.

Co dalej w 2025 roku?

W pierwszym kwartale kontynuowane będzie wykonywanie ścian szczelinowych, a w kolejnych miesiącach układane będą nowe odcinki torowiska. Budowa tunelu ma zostać zakończona w trzecim kwartale 2025 roku, by w czwartym kwartale można było przejść do etapu wyposażania tunelu i dalszych prac torowych.

Kluczowa inwestycja dla Krakowa

Nowa linia tramwajowa będzie czwartym etapem systemu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, łącząc Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera. Jest to pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Partnerem prywatnym jest PPP Solutions Polska sp. z o.o., natomiast generalnym wykonawcą firma Gülermak sp. z o.o., która realizuje również budowę drogi S7 Widoma oraz Północnej Obwodnicy Krakowa. Z ramienia miasta inwestycją zarządza Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Pierwotnie zakończenie projektu planowano na koniec 2025 roku, jednak obecnie wiadomo, że nastąpi to w 2026 roku. Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 1,92 mld złotych.

Wyzwania i niespodzianki

Miniony rok przyniósł liczne niespodzianki i utrudnienia na placu budowy. Podczas prac odnaleziono ponad sto niewybuchów, co spowodowało konieczność wprowadzenia nadzoru saperskiego i chwilowe wstrzymanie robót. Ponadto przeprowadzono badania archeologiczne, w wyniku których odkryto relikty dawnych koszar wojskowych Hetmana Wielkiego Litewskiego Jana Karola Chodkiewicza. Dużym wyzwaniem była również przebudowa magistrali wodociągowej znajdującej się pod projektowanym torowiskiem.

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic to jeden z kluczowych projektów infrastrukturalnych dla Krakowa. Jej realizacja znacznie poprawi komunikację miejską oraz komfort podróży mieszkańców i gości miasta.

 

KST IV Mistrzejowice – galeria zdjęć

Tramwaj do Mistrzejowic KST IV

Tramwaj do Mistrzejowic KST IV

KST IV Mistrzejowice

KST IV Mistrzejowice

 

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Przewiń do góry