Tramwaj Górka Narodowa podsumowanie

Jak zmieniła się okolica ? 

 


Link do materiału filmowego na naszym kanale Youtube: Tramwaj Górka Podsumowanie 

Tramwaj Górka Narodowa podsumowanie

 

 

Podsumowanie finału, inwestycji, która stała się faktem. Od mniej więcej tygodnia po szynach tramwajowych na Gorkę Narodową, inwestycji, którą jeszcze nie tak dawno temu wspólnie  obserwowaliśmy mkną już tramwaje. Kilka dni temu miałem okazje przejechać się rowerem po nowo otwartych ścieżkach w rejonie ul. Pachońskiego i Opolskiej, wzdłuż nowej ulicy Generała Stanisława Sosabowskiego. I tu jako ciekawostkę można wspomnieć, że ulica ta ma ustalonego patrona już od 13 lat pomimo tego, że wtedy ulica ta istniała jedynie  w planach. Bowiem już w 2007 roku radni uhonorowali w ten sposób generała Sosabowskiego. Z kolei za ulicą Opolską krótki odcinek  drogi do pętli tramwajowej otrzymał nazwę od patrona Dominika Ździebły-Danowskiego. Pierwotnie w planach droga  ta miała prowadzić aż do ulicy Doktora Twardego. Niestety, zgodnie z krakowską tradycja oprotestowywania wszystkiego, finalnie  droga smętnie kończy się na wysokości Fieldorfa-Nila. Pojadą nią wyłącznie tramwaje i autobusy. Szkoda. A wracając do mojej przejażdżki rowerowej,  właśnie ta przygoda skłoniła mnie do zrobienia tego filmu. Jako mieszkaniec tych rejonów byłem zupełnie zdezorientowany jadąc pierwszy raz tą okolicą. Jej obraz jaki miałem zapisany pamięci już nie istnieje, sceneria uległa diametralnej zmianie. Jechałem trasami, które jeszcze kilka lat temu nie dość, że nie istniały to rosły na jej miejscu drzewa i stały budynki. Dziwne uczucie konfrontować te wspomnienia z rzeczywistością.  Chwilę po tym  naszła mnie pewna refleksja; okolica zmieniła się moim zdaniem na korzyść. Rejon Opolskiej wygląda teraz nowocześnie. Mocno zmieniła się również organizacja ruchu. Jedyne, co nie daje mi spokoju to fakt dlaczego jadąc od Opolskiej na skrzyżowaniu z Pachońskiego widzę tylko lewo i prawo skręt?  A gdzie przejazd  na wprost na samą trasę Wolbromską? Czy ktoś mi to jest w stanie wyjaśnić ?

Pu kończeniu budowy zrobiło się już wszędzie zielono. Wyrosła trawa, niestety  bardzo brakuje wyższej roślinności. Na razie mamy wielką zielona pustynię. Na szczęście dotarłem do informacji, która zapowiada już spore nasadzenie krzewów i drzew. W sumie ma być około 3,5 tysiąca drzew oraz 40 tysięcy krzewów obsadzonych na całej długości nowej trasy. Część torowisk blisko 60% jest trawiastych tak samo niektóre przystanki tramwajowe będą zielone z żywym dachem.  O ile pogoda będzie sprzyjać jeszcze w tym roku proces nasadzeń ma być ukończony. Zatem już za kilka lat okolice te ponownie zmienią się nie do poznania. Czekam na to z niecierpliwością i zachowam te filmy do porównań w przyszłości.

Musze wspomnieć również, że dla mnie jako rowerzysty zdecydowanie poprawił się komfort poruszania w rejonie nowo wyhodowanej trasy tramwaju. Jest więcej ścieżek rowerowych. Nie tylko w okolicy Opolskiej, również wzdłuż trasy na ulicy  Pachońskiego oraz na odcinku ul. Bociana w stronę Stefana Banacha.

Na samej Górce Narodowej prace nadal trwają. Pętla końcowa nie została ukończona, pasażerowie mogą dojechać do końcowych przystanków na ul. Stefana Banacha. Dalej tramwaj jedzie pusty i zawraca na budowanej wciąż pętli. Dla przypomnienia wraz z pętlą tramwajową zostanie otwarty parking Park&Drive, dla osób, które planują zostawić tutaj swój samochód i przesiąść się do komunikacji  miejskiej. Szkoda tylko, że krakowscy radni pracując nad wprowadzeniem w Krakowie strefy czystego transportu (SCT) i wyznaczając jej granice   na cały obszar administracyjny miasta  nie pomyśleli, że wszystkie parkingi Park&Ride znajdą  się wewnątrz tej strefy.

A na koniec przypomnienie dla kierowców. Byłem w trakcie kręcenia tego materiału kilka razy świadkiem, jak kierowcy przyzwyczajeni do niedawna jeszcze pustych torowisk, beztrosko wjeżdżali na przejazdy. Uważajcie na siebie. Tramwaje kursują tu z dużą częstotliwości około , co 10 minut z każdej strony. Łatwo o wypadek.

Podsumowując koszty bodowy linii tramwajowej przekroczyły kwotę 580 mln z pierwotnie zakładanych 350, za sprawą drożejących materiałów oraz skutków wojny na Ukrainie. Z tej kwoty około 222 milionów zostało pozyskane z dofinansowań w tym w większości Unijnych.  Powstało 5,5 km nowych torowisk, nowe drogi oraz ścieżki rowerowe. A finalnie obok pętli na Górce powstanie parking Park&Drive oraz terminal autobusowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry