Rozbudowa DK94 w Olkuszu
Link do materiału filmowego na naszym kanale Youtube: Rozbudowa DK94 w Olkuszu
Dziś zapraszam na krótką relacje na której zobaczymy aktualny postęp z prac przy rozbudowie drogi krajowej nr. 94 na odcinku w Olkuszu miedzy Grodziskiem a ulicą Pakuską.
Remont rozpoczął się pod koniec sierpnia 2024. Celem inwestycji jest rozbudowa około 4,3 km drogi, wzmocnienie nawierzchni, przebudowa dwóch przejść podziemnych dla pieszych, przebudowa 6 skrzyżowań w tym budowa skrzyżowania dwupoziomowego w rejonie ulic Rabsztyńskiej i Kościuszki, ronda turbinowego w rejonie ulicy Długiej , budowa jednej kładki dla pieszych, przebudowa istniejącej infrastruktury jak przystanki i zatoki autobusowe, nowe ciągi pieszo rowerowe, nowe oświetlenie uliczne. Największe zmiany po zakończeniu remontu będą widoczne na skrzyżowaniu DK94 z ulicami Rabsztyńską i Kościuszki bowiem powstanie tam skrzyżowanie dwupoziomowe. Na poziomie gruntu będzie obsługiwało ruch na drogach lokalnych a pod nim poprowadzona zostanie droga krajowa. Powinno to w przyszłości znacznie usprawnić ruch nie tylko lokalny ale również zmniejszyć dotychczasowe korki generowane w tym miejscu przez obecne skrzyżowanie.
Podsumowując przebudowany zostanie cały odcinek trasy na terenie miasta. Remont ten przewidziany jest na około 2 lata i powinien zakończyć się we wrześniu 2026 roku. Na chwilę obecną kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami w ruchu generującym spore korki. Na pierwszym etapie prac zamknięta dla ruchu została całkowicie droga DK94 w kierunku Krakowa a ruch odbywa się na sąsiednim, północnym pasie w kierunku Dąbrowy Górniczej i jest ograniczony do jednego pasa w każdym kierunku. Uciążliwość tego remontu szczególnie odczują mieszkańcy Olkusza. Zmieniona została organizacja ruchu na wielu lokalnych drogach, która również generuje spore lokalne korki i zawirowania w komunikacji. W zaistniałej sytuacji nie pomaga również fakt, że wiele kierowców starając się ominąć zatory na DK94 wybiera przejazd przez miasto lokalnymi drogami.
Koszt tego remontu opiewa na kwotę 217,5 miliona złotych. Umowę z wykonawcami Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie podpisał w marcu 2024 roku. Za remont odpowiada konsorcjum firm: NDI, NDI Sopot, Masfalt i Drogomex.
Warto wspomnieć, że trasa DK94 stanowi od lat jedyną rozsądną alternatywę dla haniebnie drogiego odcinka A4 Katowice – Kraków, który w opinii chyba wszystkich mieszkańców małopolski jest jednym z największych przekrętów za rządów SLD. Wybudowana w latach 1996 do 2000 roku na niejasnych zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego przez Stalexport Autostrady S.A. 60km odcinek A4 jest jednym z najdroższych w Europie, który od lat pozostaje w niekończącym się remoncie. Na szczęście koncesja ta wygasa już za trzy lata.
Rozbudowa DK94 w Olkuszu zdjęcia z drona