S52 Północna Obwodnica Krakowa nowa relacja z 27-09-2024
Link do materiału filmowego na naszym kanale Youtube: S52 Północna Obwodnica Krakowa
Zapraszam nad Północną Obwodnicę i nową relację z lotu ptaka. Kontynuuje niedawne relacje i domykam krakowski ring, przynajmniej na moim kanale. Bowiem na prawdziwe domknięcie pełnego ringu Krakowa przyjdzie nam niestety jeszcze zaczekać do 2026 roku. Niedawno relacjonowałem dla Was S7 Widoma, następnie opracowałem materiał uzupełniający z modernizacji Kocmyrzowskiej, ściśle powiązanej z budową S7.
Dzisiejszy przelot nad S52 będzie na niskim pułapie, miejscami dokładnie przyjrzymy się kluczowym fragmentom infrastruktury Północnej Obwodnicy. A zatem zapraszam.
Przelot tradycyjnie zrealizowałem od węzła Modlnica, lecimy w kierunku węzła Mistrzejowice. Z każdą kolejną relacją, które dla Was opracowuje wyraźnie widać, że przybliżamy się nieubłaganie do otwarcia Północnej Obwodnicy, które ma nastąpić według licznych zapowiedzi jeszcze w tym roku. Wasze zdania są mocno podzielone, co do realności tego terminu. Wyraźnie pokazała to moja niedawna mała ankieta. Na około 1000 głosujących osób 28% jest nastawione optymistycznie do obiecanych terminów, natomiast 72% uznała, że niema takiej opcji, że w tym roku północna zostanie oddana do użytku. W planach konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź zamierza do końca 2024 roku w pełni oddać do użytku Północną Obwodnicę Krakowa i w zakresie przejezdności trasę S7 na ostatnim powstającym odcinku Widoma-Kraków. Cała nadzieja pozostaje w pogodzie, która będzie warunkiem koniecznym do dotrzymania tych obietnic. Trzymajmy zatem kciuki za prognozy i pracowników, żeby robota paliła im się w rękach.
W najbliższych dniach od 1 października w ramach kolejnego etapu budowy ronda na skrzyżowaniu ulic „Na Zielonki” i „Na Popielówkę” przy Węźle Zielonki, wykonawca dokona jego zamknięcia dla ruchu. Objazdy zostaną poprowadzone Trasą Wolbromską oraz ulicą Pachońskiego.
Co ciekawe filmując rejon węzła Zielonki odniosłem wrażenie, że jest on już otwarty. Kilka osób błąkało się samochodami w rejonie nieczynnego jeszcze ronda a jedna lekko zdezorientowana zapytała mnie czy oby na pewno ta droga jest już otwarta. Motocykliści natomiast na jednym z zamkniętych odcinków również dobrze się bawili, aż zrobiło mi się tęskno za moją starą sześćsetką. Prace przy budowie S52 są już naprawdę na bardzo zawansowanym etapie. Patrząc na oficjalne dane na stronie projektu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że zaawansowanie finansowe wynosi blisko 87% a zaawansowanie rzeczowe 86%. Niestety nie wiem czy podane informacje są aktualne. Podobnie jak w przypadku S7 Widoma tak przy S52 informacje o stanie prac są aktualizowane okresowo po zakończeniu każdego większego etapu robót.
Na Północnej Obwodnicy zaczyna pojawiać się oznakowanie drogowe, malowanie na jezdniach na kilku odcinkach jest ukończone. Tunel Dziekanowice przechodził niedawno testy kontrolne systemów gaśniczych i wentylacji, które są warunkiem koniecznym do oddania tunelu do użytku. Film z testów dostępny jest na moim kanale.
W zasadzie najwięcej prac pozostało do wykonania w tunelu w Zielonkach, na węźle Zielonki i w okolicy węzła Węgrzce.
Ja to wyraźnie widać na filmie odcinek od węzła Węgrzce do Węzła Mistrzejowice mógłby być prawie oddany do użytku. Wszystko rozbija się o nieszczęsny węzeł Mistrzejowice, który ma spore opóźnienia. Polecam najnowszy film Radka z Autostrady Polska w którym Radek wszystko pięknie wyjaśnia. W telegraficznym skrócie około 2 lata temu Radek z Autostrady Polska z grupą pasjonatów wykazał, że węzeł Mistrzejowice był błędnie zaprojektowany i zakorkuje się niebawem po oddaniu do użytku. GDDKiA na szczęście pochyliło się nad problemem i zleciło ponowne wykonanie badań natężenia ruchu, które potwierdziły te przypuszczenia. Węzeł został przeprojektowany a decyzja ZRID jest już aktualnie gotowa. Na razie w rejonie tego węzła czeka nas tymczasowe rozwiązanie i połączenie S7 Widoma z S52 północną nitką drogi i estakady, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Do czasu ukończenia budowy węzła w połowie 2026 roku.
Całość projektu od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice (bez samego węzła) opiewa na kwotę 1 miliarda 958 milionów złotych w tym dofinansowanie Unijne stanowi 789 milionów zł. Długość trasy to około 12,5 kilometra po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Węzeł Kraków Mistrzejowice wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa w okolicy połowy 2026 roku. W ciągu S52 powstały dwa tunele. W Zielonkach o długości 653 m, a w Dziekanowicach 496 m. Dodatkowo 27 obiektów wiaduktów oraz estakad. Między tunelem w Dziekanowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: tureckiej Gulermak ( jako lider) i polskiej Mosty Łódź S.A. (jako partner). S52 zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z drogą ekspresową S7, zamykając w ten sposób IV obwodnicę Krakowa. Obwodnica połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7).