S52 Północna Obwodnica Krakowa niedługo otwarcie

 


Link do materiału filmowego na naszym kanale Youtube: S52 Północna Obwodnica Krakowa film

 

Wszystkich optymistów jak i pesymistów zapraszam na materiał specjalny zrealizowany przed wielkim finałem oddania do użytku Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi S52. Lecimy najprawdopodobniej już przedostatni raz nad Północną Obwodnicą. W tym filmie oprócz pełnego przelotu tym razem od Węzła Mistrzejowice w kierunku  Węzła Modlnica przygotowałem na końcu materiału dodatkowe ujęcia z innej perspektywy kluczowych fragmentów S52. Odwiedzimy  również powstający przystanek kolejowy Kraków Piastów  na pograniczu Osiedla Piastów obok węzła Batowice.  Relację zaczynamy przy Węźle Mistrzejowice i aktualnie oglądamy łącznicę  S7 i S52, którą kierowcy pojadą na zasadzie przejezdności po jednym pasie w każdą stronę.

Chciałoby się teraz powiedzieć – a jednak dowiozą. Az żałuję, że obok ankiety w której sondowałem Waszą ocenę szans na oddanie drogi w tym roku nie zbierałem przy tej okazji zakładów. Jak zapewne większość z Was już wie padło oficjalne zapewnienie ze strony GDDKiA o otwarciu Północnej w całości  i S7 Widoma za zasadzie przejezdności od 23 grudnia tego roku. Przy czym Północna Obwodnica  będzie oddana w całości za wyjątkiem małego odcina w Toniach, gdzie wciąż trwają prace przy budowie i naprawie muru oporowego. W tym miejscu ruch będzie odbywał się na jednym pasie z ograniczeniem 70km/h.  Jeszcze dwa miesiące, ba nawet miesiąc temu większość z widzów raczej powątpiewała w szanse na przejazd w 2024. Tymczasem rzeczywistość oraz pełna mobilizacja ze strony konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź mile nas zaskoczy. Krakowania i wszyscy kierowcy dostaną prezent pod choinkę.  I faktycznie z mojej perspektywy od co najmniej miesiąca za każdym razem kiedy pojawiam się z dronem w rejonie S52 widzę naprawdę solidną mobilizację. Część z widzów donosi, że podobnie dzieje się na S7 Widoma. Szanowni Państwo z konsorcjum  budowlanego, my krakowianie prosimy o zachowanie tej mobilizacji w dalszej pespektywie przy budowie węzła Mistrzejowice i na miejskim odcinku S7 Widoma.

Ocenia się że nowa trasa m.in. odciąży zakorkowane ulice Opolską i Conrada, obecnie przyjmują one na siebie ruch pojazdów, które mogłyby ominąć wjazd do samego miasta.  Poprawie ma również ulec komunikacja z miejscowościami Zielonki, Węgrze i Batowice. W nich bowiem zaplanowano węzły ekspresówki.

Będą ograniczenia prędkości i tutaj niestety nie mamy powodów do zbytniej radości. Będzie dosyć wolno. Przynajmniej jak na moje standardy. W tunelach do 70km/h na pozostałych fragmentach obwodnicy maksymalna prędkość będzie wynosić 100 kilometrów na godzinę. Mało.

Spójrzmy na chwile na podsumowanie postępu robót budowlanych z oficjalnej strony projektu. Stan aktualny drogi ponad 92%, wzmocnienie gruntu prawie 100%, mosty, tunele, konstrukcje oporowe prawie 100%. Być może nie są to najnowsze informacje.

Podsumowanie

Całość projektu od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice (bez samego węzła) opiewa na kwotę 1 miliarda 958 milionów złotych w tym dofinansowanie Unijne stanowi 789 milionów zł. Długość trasy to około 12,5 kilometra po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. W dalszej perspektywie w połowie 2026 roku zostanie ukończony Węzeł Kraków Mistrzejowice wraz z miejską częścią S7 Widoma.  Połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa.  W ciągu S52 powstały dwa tunele. W Zielonkach o długości 653 m, a w Dziekanowicach 496 m. Dodatkowo  27 obiektów wiaduktów oraz estakad. Między tunelem w Dziekanowicach a węzłem Węgrzce powstała  najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: tureckiej Gulermak ( jako lider) i polskiej Mosty Łódź S.A. (jako partner). Obwodnica połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7).

Otwarcie Północnej Obwodnicy i S7 Widoma będą na pewno wyzwaniem dla miasta, które wymaga uwagi i rozsądnego zaplanowania kolejnych remontów i modernizacji. W zasadzie od dawna przewiduje się że ulica Okulickiego szybko zakorkuje się po otwarciu węzła Mistrzejowice w 2026 roku. Robiłem o tym materiał na kanale. Link pojawi się teraz na ekranie.   Przed pełnym otwarciem ringu Krakowa już teraz wypadałoby przeanalizować wpływ S7 i S52 na układ transportowy Krakowa i poczynić odpowiednie kroki aby przygotować się na tę okoliczność. Ulica Kocmyrzowska obecnie jest modernizowana w ramach budowy S7 Widoma. Czas na ulicę Okulickiego. Na pewno będzie trzeba dostosować linie autobusowe, wybudować nowe parkingi P&R.

 

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Przewiń do góry