S7 Widoma Nowa Huta – odcinek miejski.
Relacja z drona 01-2025
Link do materiału filmowego na naszym kanale Youtube: S7 Widoma Nowa Huta – odcinek miejski.
Kraków z nieba życzy Wam wszystkiego najlepszego w nowym 2025 roku.
Niedawno świętowaliśmy oddanie do użytku Północnej Obwodnicy Krakowa oraz zamiejskiego odcinka S7 Widoma. Dziś zapraszam Was na krótką relację z budowy miejskiego odcinka drogi ekspresowej S7 w Nowej Hucie – jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w Krakowie. Zamknięcie pełnego ringu wokół miasta zależy właśnie od realizacji tego fragmentu. W ramach inwestycji powstaną dwa ogromne węzły drogowe – Mistrzejowice i Grębałów. Nasza relacja rozpoczyna się tradycyjnie w okolicy węzła Igołomska w Nowej Hucie, skąd polecimy w kierunku budowanego węzła Mistrzejowice oraz tymczasowej łącznicy S52 i S7 Widoma, która została oddana do użytku 23 grudnia 2024 roku.
Budowa miejskiego odcinka S7 – wyzwania i szczegóły projektu
Budowa miejskiego odcinka S7 to ogromne wyzwanie inżynierskie. Trasa przebiega przez gęsto zurbanizowane tereny Krakowa, co wymaga modernizacji licznych sieci energetycznych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych i gazowych. Ten fragment będzie szerszy niż odcinki pozamiejskie – zaplanowano dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
Całkowita długość budowanego odcinka wynosi nieco ponad 7 kilometrów. Według oficjalnych danych zaawansowanie prac przedstawia się następująco:
- Finansowe: 81%,
- Roboty budowlane: 58%,
- Prace projektowe: 84%.
Planowane otwarcie miejskiego odcinka S7 oraz przebudowanego węzła Mistrzejowice przewidziane jest na połowę 2026 roku. Czy uda się dotrzymać terminu? Czas pokaże, ale na pewno będę śledził postępy tej inwestycji.
Modernizacja Alei Solidarności
Nasza trasa przelotu przecina Aleja Solidarności, przed którą się znajdujemy, po naszej prawej stronie rozciągają się tereny kombinatu Sendzimira oraz ulica Ujastek Mogilski. W tym miejscu prowadzona jest nie tylko budowa S7, ale także modernizacja torowiska oraz nawierzchni Alei Solidarności na odcinku od Placu Centralnego do ul. Bulwarowej. To kompleksowe podejście ma na celu poprawę komunikacji w tej części miasta.
Węzeł Grębałów – kluczowy element inwestycji
Następnym przystankiem na naszej trasie przelotu jest węzeł Grębałów. Jego wielopoziomowa konstrukcja łączy trasę S7 z ulicą Kocmyrzowską, integrując ruch drogowy, tramwajowy, pieszy i rowerowy. Centralnym punktem węzła jest obiekt przypominający rondo, który scala drogę ekspresową z drogami lokalnymi. Dodatkowo przez węzeł przebiega linia tramwajowa, a planowane rozwiązania zapewnią transport dla pieszych i rowerzystów. Zakończenie prac węzła planowane jest na IV kwartał 2025 roku.
W ramach projektu modernizowana jest ulica Kocmyrzowsa, ściśle powiązana z budową S7.
Głównym celem modernizacji Kocmyrzowskiej jest jej udrożnienie i zapewnia połączenie pomiędzy już rozbudowaną drogą wojewódzką nr 776 w gminie Kocmyrzów-Luborzyca, a aktualnie budowaną drogą ekspresową S7. Po modernizacji ul. Kocmyrzowska posiadać będzie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz nowe drogi dla pieszych i rowerzystów. W ramach zadania przebudowana zostanie linia tramwajowa, a w miejscu obecnej pętli tramwajowej „Wzgórza Krzesławickie” powstanie pętla tramwajowo-autobusowa wyposażona w nowy terminal pasażerski.
Estakada w Mistrzejowicach – inżynierski gigant
Zbliżamy się do węzła Mistrzejowice, lecąc wzdłuż ul. Karola Łowińskiego. Tutaj powstaje imponująca, 1300-metrowa estakada – największa tego typu konstrukcja w Polsce. W ramach ciekawostki, estakada powstaje techniką nasuwania podłużnego. Jej segmenty są przygotowywane na specjalnym stanowisku prefabrykacji, zbrojone i zalewane betonem. Po stężeniu betonu, gotowe elementy za pomocą siłowników będą wysuwane na podpory estakady. Początkowo estakada będzie biegła wzdłuż torów kolejowych, by następnie skręcić nad tory i rzekę Dłubnię, łącząc się z istniejącą częścią obiektu na węźle Mistrzejowice. Prace nasuwania i łączenia obu jezdni mają zakończyć się w sierpniu 2025 roku. Estakada to jeden z najbardziej widowiskowych elementów inwestycji. Być może jeden z odcinków na kanale poświecę tej budowie i sfilmuję jej przebieg. Dajcie znać czy jesteście tym zainteresowani, to podejmę rozmowy z firmą Gulermak o możliwości zrealizowania takiego materiału.
Węzeł Mistrzejowice – największy węzeł drogowy w Polsce
Węzeł Mistrzejowice to inwestycja, która po ukończeniu stanie się jednym z największych węzłów drogowych w Polsce, wyprzedzając nawet węzeł Gliwice-Sośnica. Obecnie północną nitką estakady przebiega tymczasowe połączenie S52 Północnej Obwodnicy Krakowa z pozamiejskim odcinkiem S7 Widoma. Ruch odbywa się sprawnie, a pełne zakończenie budowy węzła planowane jest na połowę 2026 roku. Opóźnienia związane są z koniecznością przeprojektowania inwestycji. Warto przypomnieć, że grupa pasjonatów, na czele z Radkiem z kanału Autostrady Polska, zwróciła uwagę na błędy w pierwotnym projekcie, które mogły doprowadzić do szybkie zakorkowania węzła tuż po jego oddaniu do użytku. Projektanci opierali się na przestarzałych i nieaktualnych danych dotyczących ruchu drogowego, które nie odpowiadały obecnym realiom. Wprowadzenie poprawek oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń zajęło około roku, co, jak się okazuje, uratuje tę część Krakowa przed notorycznie powstającymi korkami.
Ogłoszenie:
W ramach portalu Kraków z nieba oraz mojej działalności niedawno przygotowałem nowe miejsce do dyskusji dla moich widzów i Krakowian. To przestrzeń, która nawiązuje do dawnych, dobrych czasów forów – bez chaosu i presji komercyjnej, wolna od reklam Facebooka, przejrzysta i czytelna. Dla moich Patronów jest tutaj specjalnie wydzielona przestrzeń do rozmów oraz propozycji na nowe filmu. Zapraszam do korzystania, dzielenia się informacją o forum ze znajomymi i wspólnego tworzenia tej przestrzeni. Po zarejestrowaniu możecie dzielić się pomysłami na kolejne projekty, tworzyć nowe tematy dyskusji, zamieszczać ogłoszenia i wiele więcej.