Wielkie otwarcie S52 Północnej Obwodnicy Krakowa oraz S7 Widoma

 


Link do materiału filmowego na naszym kanale Youtube: Otwarcie S52 i S7 Widoma – relacja z drona

 

 

Dziś 23 grudnia 2024 roku w dniu wielkiego otwarcia Północnej Obwodnicy Krakowa i drogi ekspresowej S7 Widoma zapraszam Was na duży materiał. Podsumowanie obu inwestycji i ostatnia relacja z drona zarejestrowana na dwa dni przed otwarciem obu ekspresówek.  Na to wydarzenie wielu kierowców czekało od bardzo wielu lat. Kraków nareszcie otrzyma bezpośrednie ekspresowe połączenie z Warszawą i Kielcami. Relację zaczynamy od Węzła Modlnica i lecimy nad S52, następnie nad węzłem Mistrzejowice i tymczasową łącznicą przesiadamy się na trasę S7 i lecimy dalej aż do węzła Widoma. Obie inwestycje w całości prześledzimy na tym jednym filmie. To pierwszy tak duży materiał na moim kanale, nad którym pracowałem trzy dni. Proszę o wyrozumiałość, część nagrań różni się od siebie wizualnie. Przeloty wykonałem  o różnych porach dnia oraz zmiennej pogodzie. Zwykle staram się tego unikać, ale przy tak dużym przedsięwzięciu było to po prostu nieuniknione.

Na dzień dzisiejszy obie te drogi zostają udostępnione dla ruchu na zasadzie przejezdności. Na S52 musimy liczyć się z ograniczeniami na wysokości miejscowości Tonie, trwają tutaj nadal prace przy budowie i naprawie muru oporowego, który uległ uszkodzeniu na skutek osunięcia ziemi. Będzie zwężenie do jednego pasa ruchu i ograniczenie prędkości do 40km/h.

Węzeł Mistrzejowice, po zmianach projektowych zostanie oddany dopiero w połowie 2026 roku wraz z miejską częścią S7. Tutaj w Mistrzejowicach S52 łączy się z S7 tymczasowym rozwiązaniem –  łącznicą  północną nitką estakady, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Będzie to bardzo wąskie gardło i potencjalny generator korków. Dalej lecimy S7 w kierunku węzła Widoma na tej drodze ekspresowej również będą ograniczenia. Węzeł Łuczyce na razie jest nieczynny a zjazdy zamknięte dla ruchu. Częściowo dostępny będzie Węzeł Raciborowice z możliwością wjazdu oraz zjazdu  w kierunku Warszawy, kierunek na Kraków na razie będzie zamknięty. Wokół obu dróg ekspresowych prace nadal będą trwały na pewno do pierwszej połowy 2025.

Obie inwestycje realizowało konsorcjum firm tureckiej Gulermak jako lider oraz  polskiej Mosty Lodź SA. Przy okazji serdecznie dziękuję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie oraz konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź za zgodę i pomoc przy realizowaniu ujęć z drona w obu tunelach na S52. Pozdrawiam również Michała z Gulermak, który pomógł mi zrealizować oba te przeloty i poświęcił dla mnie swój czas.

Budowa 12km Północnej Obwodnicy rozpoczęła się pod koniec 2018 roku. S7 Widoma to ostatnia brakująca część trasy ekspresowej S7, konieczna do połączenia Warszawy i Krakowa. Jej budowa została podzielona na dwie części. Około 13 km odcinek pozamiejski, który dziś został oddany do użytku to w większości dwupasmowa droga ekspresowa łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice. Na odcinek miejski S7 oraz ukończenie Węzła Mistrzejowice  przyjdzie nam zaczekać jeszcze do połowy 2026 roku. Wartość kontraktu na S7 Widoma to blisko 1,7 miliarda złotych a budowa Północnej Obwodnicy kosztowała  1 miliard 958 milionów złotych. Łącznie obie inwestycje pochłonęły ponad 3,6 miliarda złotych.

Budowa S52 nie ograniczała  się wyłącznie do drogi ekspresowej. W ramach  tej inwestycji dodatkowo powstało około 33km nowych dróg lokalnych, które poprawią komunikację pomiędzy miejscowościami leżącymi wzdłuż S52. Rzadko się o tym wspomina w kontekście tej inwestycji. Będzie to spory  prezent dla wielu lokalnych mieszkańców.

Niestety, wiele kontrowersji wzbudza  system oznaczeń drogowych dla kierowców na obu drogach. Specjalistyczne fora dyskusyjne aż kipą od krytyki. W tym momencie serdecznie polecam najnowszy film Radka z kanału Autostrady Polska, który zostanie opublikowany  dzisiaj równolegle z moim materiałem. Radek poddaje bardzo szczegółowej analizie obie inwestycje poświęcając wiele uwagi również feralnym mylącym kierowców oznaczeniom, proponując sensowne alternatywy. Ja nie czuje się na siłach do podobnej analizy i oddaje w tej kwestii głos doświadczonemu koledze. Link do tego materiału  pojawi się pod moim filmem.

Tematem przewodnim ostatnich dwóch tygodni w mediach są spekulacje na temat potencjalnych miejsc, w których będą się generowały korki po otwarciu S7 i S52. Do czasu kiedy nie będzie jeszcze połączenia w stronę Nowej Huty i węzła Bieżanów, oraz nie zostanie oddany do użytku w pełni gotowy Węzeł Mistrzejowice możemy spodziewać się zatorów. Od czasu otwarcia północnej  obwodnicy będą utrudnienia w rejonie ulicy Nowohuckiej, Piasta Kołodzieja, 29 Listopada czy Trasy Wolbromskiej. To będzie najkrótsza droga, żeby przejechać przez Kraków lub dotrzeć do centrum od strony północnego przebiegu drogi S7 od Warszawy. W przyszłości po uruchomienia Węzła Mistrzejowice korki z całą pewnością pojawią się również na ulicy Okulickiego. Jej przebudowa jest raczej odległą perspektywą.

Jak już wspomniałem tymczasowa łącznica na Węźle Mistrzejowice wraz ze zwężaniem do jednego pasa oraz ograniczeniem prędkości do 40km/h to pierwsze potencjalne miejsce tworzenia się zatorów. Cały ruch z Warszawy będzie zatem dźwigał Węzeł Raciborowice i dalej wąskie gardło na łącznicy Mistrzejowice oraz Węzeł Batowice na S52. Z dużym prawdopodobieństwem kierowcy jadący z Warszawy zjadą z węzła w Raciborowicach w kierunku na Batowice lokalną drogą i tutaj mamy drugie potencjalne miejsca powstawania zatorów. 

Ponadto jadąc S52 od węzła Modlnica do Nowej Huty obecnie jedynym miejscem, które to umożliwi jest węzeł Batowice. I tutaj uwaga kierowcy. Jeśli ominiecie ten węzeł wpadniecie w srogą pułapkę, bowiem droga poprowadzi Was na tymczasową łącznicą z S7 i dalej do częściowo tylko czynnego węzła Raciborowice, które jest zamknięte w tym kierunku. Następny węzeł Łuczyce jest również zamknięty do połowy 2025, kolejny to ostatni węzeł Widoma i na nim wylądujecie. Miejcie się zatem na baczności.

Pamiętajcie również, że węzeł w Raciborowicach będzie dostępny tylko w dwóch relacjach. Zjazd z S7 na drogi lokalne będzie możliwy tylko w przypadku jazdy z Warszawy w kierunku Krakowa. Z kolei wjazd z dróg lokalnych na S7 – tylko w przypadku jazdy w kierunku Warszawy.

Na węźle Raciborowice NIE BĘDZIE MOŻLIWOŚCI zjazdu z S7 na drogi lokalne, jadąc od strony Krakowa w kierunku Warszawy. Nie będzie także opcji wjazdu z dróg lokalnych na S7 w kierunku Krakowa.

Na całej S7 Widoma do czasu pełnego oddania drogi do użytku obowiązuje ograniczenie do 80km/h. Natomiast na S52 do zawrotnych 100km/h.

Zatem ograniczeń jest wiele. Sytuacja ta  utrzyma się do czasu oddania  pełnego ringu Krakowa. W budowie wciąż pozostaje ostatni odcinek miejski trasy S7, który docelowo połączy ulicę Ujastek Mogilski w Nowej Hucie z węzłem Mistrzejowice. Trwają prace przy węzłach Grębałów oraz Mistrzejowice. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że węzeł Mistrzejowice oraz ostatni miejski odcinek S7 w Nowej Hucie zostaną oddane w połowie 2026 roku. Wtedy domknie się w pełni ring krakowski oraz będzie to naprawdę data zapisana złotymi literami w dziejach Krakowa. Czekamy, bo Kraków zyska pełną obwodnicę, w której skład będą wchodzić autostrada A4, droga ekspresowa S7, droga ekspresowa S52 oraz fragment DK94. Jeszcze półtora roku.

 

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Przewiń do góry