Tramwaj do Mistrzejowic KST IV
Link do materiału filmowego na naszym kanale Youtube: Tramwaj do Mistrzejowic KST IV
Dzisiaj zrobimy małą aktualizację i sprawdzimy, co dzieje się na budowie tramwaju do Mistrzejowic. Ostatnio byłem tutaj z dronem z początkiem lipca 2024.
Przelot zaczynamy od ulicy Meissnera a w jego trakcie będą nam towarzyszyć tui i ówdzie piękne jesienne widoki. Na początek serdecznie dziękuję Wszystkim osobom wspierającym, które wzięły udział w trwającej zbiórce na odbudowę floty oraz zgubionych i zepsutych dronów. Kiedy przyjdzie na to czas na pewno zrobię osobne oficjalne podsumowanie tej zbiórki na kanale. Trzymajcie również kciuki bowiem zaczynam starać się o możliwość zrobienia filmu o hucie Sendzimira, dawnej Lenina. Jeśli zdobędę odpowiednie zgody zrobię dla Was ten film wraz z kolegą Michałem specem od historii. Postaram się, żeby film ten był na odpowiednim poziomie. Tyle, wracamy do tramwaju.
Realizacja tej budowy zaczęła się w czerwcu 2023 roku. W ramach tej inwestycji powstanie 4,5 km odcinek linii tramwajowej, która swój początek będzie miała na skrzyżowaniu ul Mogilskiej i Meissnera, następnie zostanie poprowadzona ulicami Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca i Jancarza do pętli tramwajowej Mistrzejowice. Linia tramwajowa na całej długości od wysokości ulicy Pszona przed Rondem Młyńskim aż do Ronda Barei będzie miała podziemny przebieg. Tunelami pod oboma rondami i częściowo w przyziemiu pomiędzy nimi. Aktualnie prace nad budową tuneli są w zaawansowanej fazie w rejonie ronda Polsadu. A ja bardzo bym chciał spróbować dostać się do środka tunelu z kamerą, będę próbował. Budowie tej linii towarzyszy również spora modernizacja i rozbudowa pętli tramwajowej „Mistrzejowice”. W zasadzie pętla miała zostać oddana do użytku z początkiem wrześnie ale nastąpiły opóźnienia. Obecnie przywrócenie ruchu tramwajowego od pętli Mistrzejowice planowane jest na 23 listopada. Chociaż i ten termin wydaje się być niepewny, wystarczy spojrzeć na obecne zaawansowanie prac. Sporo zależy również od tego czy pogoda będzie sprzyjała dalszym pracom. Być może pętla zostanie udostępniona na zasadzie przejezdności ale bez możliwości korzystania z niej przez pasażerów do czasu zakończenia na niej prac budowlanych. Mieszkańcy tego rejonu Krakowa są już mocno zniecierpliwieni tą sytuacją. Niestety po zawieszeniu komunikacji tramwajowej w tej części miasta władze nie spisały się i nie zapewniły odpowiedniego wparcia komunikacją autobusową.
Obecny postęp robót budowlanych określono na 34 proc. Z kolei postęp prac projektowych wynosi aktualnie 90 %.
Została ukończona konieczna przebudowa sieci ciepłowniczych w ramach tej inwestycji. Wykonawca zmodernizował lub całkowicie przebudował łącznie ponad 2,5 km podziemnej infrastruktury ciepłowniczej.
Obecnie jak widać prace przy tej budowie odbywają się niemal na całej jej długości. W bieżącym miesiącu w rejonie Parku Wodnego i dalej wzdłuż ulicy Dobrego Pasterza prowadzono roboty przy murach oporowych, zabezpieczających skarpę przyszłego torowiska. W rejonie ulicy Lublańskiej trwała budowa rampy zjazdowej torowiska do tunelu pod rondem Polsadu. Prace przy pętli Mistrzejowice, mniej widoczne z drona prace podziemne w tunelu.
Podsumowując. 4,5 km linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. Jest to pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska sp. z o.o. a generalnym wykonawcą dobrze nam już znane – Gülermak sp. z o.o. Obecnie konsorcjum Gülermak odpowiedzialne jest również za budowę S7 Widoma oraz Północnej Obwodnicy. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku. Wartość projektu to 1,92 mld zł.