Czy ul. Okulickiego w Krakowie czeka komunikacyjny paraliż?

 
 


Link do materiału filmowego na naszym kanale Youtube: Ulica Gen, Okulickiego

 

Pozostając w temacie niedawnych relacji z przebiegu prac na Północnej Obwodnicy Krakowa oraz krakowskiej części drogi ekspresowej S7 Widoma, dziś chciałbym poruszyć temat dość ściśle związany z obiema tymi inwestycjami. Zastanowimy się, co może wydarzyć się na ul. Generała Okulickiego po oddaniu do użytku obu tych dróg i domknięciu krakowskiego ringu w okolicy 2025 roku.

Zaniepokojeni mieszkańcy biją na alarm, że już wkrótce mogą stanąć nie tylko w obliczu totalnego zakorkowania ul. Okulickiego, która weźmie na swoje barki wyprowadzenie części ruchu z Krakowskiego ringu, ale również związanych z tym zanieczyszczeń powietrza w bliskim sąsiedztwie ich osiedli. Na chwilę obecną ulica ta potrafi się korkować w godzinach szczytu nawet bez udziału ruchu z przyszłego II węzła Mistrzejowice.

Jeszcze w 2021 roku miasto przymierzało się do przebudowy całego 2 km odcinka ul. Okulickiego. W planach było utworzenie dwóch jezdni po dwa pasy w obu kierunkach, przebudowa ciągów pieszych i rowerowych, przebudowa skrzyżowań, powstanie nowych rond. Koncepcja tej inwestycji powstała jeszcze w 2019 roku. Zarząd Dróg Miasta Krakowa złożył wniosek o zabezpieczenie środków na tę realizację. Prace miały ruszyć w okolicy 2025 roku. Miały… Niestety, umowę rozwiązano, a sprawa inwestycji utknęła w martwym punkcie do dzisiaj. Wszystko za sprawą nieaktualnych badań ruchu drogowego, na których została oparta koncepcja przebudowy ul. Okulickiego. Podobna sytuacja wydarzyła się na etapie projektowania węzła Mistrzejowice. Nieaktualne dane dotyczące ruchu w tym rejonie spowodowały błędne założenia w projekcie tego węzła. W efekcie czego, jak wykazali internetowi pasjonaci transportu, węzeł ten zakorkowałby się prawdopodobnie w dniu jego otwarcia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeanalizowała uwagi internautów, w efekcie czego węzeł ten obecnie projektowany jest od nowa. Z czego między innymi wynikają opóźnienia w jego budowie, która przypuszczalnie zakończy się w 2025 roku.

Warto w tym momencie zwrócić uwagę na fakt, że w ramach budowy Północnej Obwodnicy miasto zadbało o udrożnienie i ogromną modernizację Alei 29 Listopada. Ulica otrzymała po dwa pasy w obu kierunkach i została przygotowana na przeniesienie zwiększonego ruchu z obwodnicy. Podobnie dzieje się aktualnie z ulicą Kocmyrzowską, która w ramach budowy S7 Widoma w krakowskiej części również jest modernizowana, aby była w stanie obsłużyć zwiększony ruch. Podobnie budowa trasy Wolbromskiej, która wyprowadzi ruch z Północnej Obwodnicy z węzła w Zielonkach do ulicy Opolskiej. Te rejony północnej części Krakowa zostały zabezpieczone. Za wyjątkiem ulicy Generała Okulickiego.

Obecnie mieszkańcy osiedli Kombatantów, Kalinowego oraz Strusia starają się wziąć sprawy w swoje ręce. Pytają, którędy samochody zjeżdżające z nowo wybudowanego węzła Mistrzejowice będą wjeżdżać do Krakowa, opuszczając zlokalizowany przy zajezdni Bieńczyce węzeł Mistrzejowice II? Pytają również, czy istnieje zatem możliwość zablokowania na węźle Mistrzejowice II możliwości wjazdu do ul. Okulickiego, kierując potok samochodów do węzła Grębałów, który do czasu przebudowy ul. Okulickiego mógłby przejąć tę rolę, która była przeznaczona dla ul. Okulickiego?

Rada dzielnicy XV Mistrzejowice uchwałą z 2024 roku ponawia wniosek dotyczący uchwały z 2021 roku dotyczącej przebudowy ulicy Okulickiego oraz poprowadzenia ruchu na części drogi tunelem na poziomie -1 lub wykopem na poziomie -0,5.

Jedna z koncepcji mieszkańców postuluje o wybudowanie na części Okulickiego tunelu od wiaduktu drogowo-tramwajowego do wysokości marketu Lidl nad którym między innymi można by zbudować parking samochodowy na potrzeby przyszłej Strefy Czystego Transportu.

Obecne stanowisko Zarządu Dróg Miejskich Krakowa w sprawie przebudowy ul. Okulickiego w odpowiedzi wyjaśnia, że przedmiotowe zadanie inwestycyjne nie posiada zabezpieczonych środków finansowych w budżecie Miasta Krakowa oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata kolejne, umożliwiających jego dalszą realizację. W związku z powyższym, aktualnie nie jest możliwe określenie terminu realizacji tego zadania.

Ja ze swojej strony widzę ogromne szanse na realizację tej inwestycji wraz z odblokowaniem dla Polski środków

z KPO, które między innymi zasilą budżet Krakowa. Bowiem już w przyszłych planach pojawiają się pomysły podniesione podczas jednej z sesji rady miasta Krakowa, że z KPO można by sfinansować metro lub premetro w Krakowie. Przez ostatnie 20 lat do Małopolski popłynęło z różnych programów 68,6 mld zł unijnego dofinansowania na blisko 21 tys. projektów.

Na koniec chciałbym skierować podziękowania dla Pana Andrzeja Ściborskiego, emerytowanego inżyniera Budownictwa Lądowego, który zainteresował mnie problemem ul. Okulickiego i dzięki, któremu zrealizowałem ten film. Pan Andrzej jest jedną z osób bardzo zaangażowanych w walkę o zrealizowanie inwestycji przebudowy ul. Okulickiego. A mnie pozostaje życzyć mieszkańcom powodzenia i wywalczenia uwagi ze strony Urzędu Miasta i doprowadzenia wszystkiego do finału.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry