Linia tramwajowa do Mistrzejowic, Krakowski Szybki Tramwaj etap IV
Link do materiału filmowego na naszym kanale Youtube: Linia tramwajowa do Mistrzejowic
Dzisiejszy film będzie o budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic. Uprzedzam, że materiał ten został nagrany tuż przed uderzeniem zimy na przełomie listopada i grudnia, zanim wszystko skryło się pod warstwą śniegu, zatem ma już kilka dni. Pierwszy raz opowiadałem o planach budowy tej linii zanim zaczęły się jeszcze jakiekolwiek prace, jakoś pod koniec stycznia tego roku na filmie: https://youtu.be/eXI5G8F2-KA
Na początek zróbmy małe podsumowanie, co dokładnie będzie budowane przy linii KST IV?
Realizacja tej budowy zaczęła się w czerwcu tego roku , po uzyskaniu wszelkich pozwoleń i przekazaniu działek podwykonawcy. W ramach inwestycji budowy tej 4,5 km linii tramwajowej, która swój początek będzie miała na skrzyżowaniu od ul Mogilskiej i Meissnera dalej zostanie poprowadzona ulicami Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca i Jancarza, powstanie również spora infrastruktura towarzysząca. Linia tramwajowa na całej długości od wysokości ulicy Pszona przed Rondem Młyńskim aż do Ronda Barei będzie miała podziemny przebieg. Tunelami pod oboma rondami i częściowo w przyziemiu pomiędzy nimi. Powstanie 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej, powstaną ścieżki rowerowe, poszerzone jezdnie. I jest to pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Co wielu Krakowianom się nie podoba. Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska sp. z o.o. a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Obecnie konsorcjum Gülermak odpowiedzialne jest również za budowę S7 Widoma oraz Północnej Obwodnicy, co miejmy nadzieję zagwarantuje sprawne prowadzenie prac. Bowiem na wymienionych przed chwilą inwestycjach roboty idą sprawnie. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku i ciekawe co z tych planów wyjdzie.
Natomiast, cała ta budowa jak zwykle podzieliła Krakowian oraz okolicznych mieszkańców. Pierwszy etap inwestycji przewidywał przygotowanie terenu pod przyszłą budowę, co związane było z wycinką drzew w rejonie ulicy Młyńskiej, ronda Polsadu oraz Dobrego Pasterza. I nikt z mieszkańców nie spodziewał się tak dużej ingerencji. Z jednej strony władze miasta tłumaczą to koniecznością przeniesienia całej obecnej podziemnej infrastruktury poza przyszłe tory tramwajowe i ciągi komunikacyjne oraz budową nowych ścieżek rowerowych i poszerzeniem dróg. Z drugiej zaś strony można zrozumieć rozżalenie mieszkańców, którym zniknęły z przed domów drzewa oddzielające ich od ruchliwej drogi. Władze miasta natomiast podkreślają, że ostateczny bilans po budowie wyjdzie jak zawsze w przypadku takich inwestycji na plus. Zostaną nasadzone drzewa i nowa roślinność w znacznie większej ilości niż było jej przed budową. Ja chciałbym natomiast dowiedzieć się czy chociaż część wycinanych drzew została przesadzona w inne rejony Krakowa. Istnieją takie możliwości a miasto powinno zacząć z nich korzystać.
Co najgorsze dla inwestycji zakrojonej na tak szeroką skalę konieczne będzie wprowadzenie szeregu uciążliwych utrudnień komunikacyjnych. Największym z pośród nich obecnie są zmiany w rejonie Ronda Polsadu, ograniczenie ruchu do jednej części jezdni oraz częściowe zamknięcie ronda. Tutaj budowany będzie tunel tramwajowy pod całym tym ciągiem komunikacyjnym. Co już generuje ogromne korki w tej części Krakowa na które dodatkowo nakładają się utrudnienia w rejonie przebudowywanej Alei 29 Listopada. W godzinach szczytu ta część Krakowa po prostu stoi. Zresztą urzędnicy nie wykazali się za bardzo skutecznym planowaniem rozwiązań na te utrudnienia o czym mogą świadczyć chociażby nieporozumienia między wykonawcą a urzędnikami dotyczące właśnie organizacji ruchu. Od połowy sierpnia strona miejska dysponowała gotowym projektem organizacji ruchu, który przeleżał kilka tygodni bez procedowania. W skrócie nie miał go kto po prostu klepnąć podpisem. W efekcie czego w październiku z placu budowy musiała zjechać potężna specjalistyczna zgłębiarka a nas podatników te nieporozumienia będą kosztowały ogromne pieniądze. Ostatecznie prace przy budowie tunelu ponownie ruszyły 8 grudnia.
Budowa będzie wykonywana etapami. Na starcie po południowo-wschodniej stronie ronda Polsadu, zmierzając w kierunku ronda Młyńskiego. Następnie w rejonie ul. Lublańskiej po stronie wschodniej w kierunku ronda Barei, a później od ronda Barei do Mistrzejowic. Niestety niemal przez cały okres budowy utrudnienia w ruchu będą występowały w rejonie odcinka tunelowego, a więc przy rondzie Polsadu, na ulicach Młyńskiej i Lublańskiej a przypominam budowa planowo ma zostać ukończona w 2025.
Obecnie zaawansowanie prac projektowych jest na 90% a postęp robót na około 4%.