S52 Północna Obwodnica Krakowa relacja z drona VI-2024

 


Link do materiału filmowego na naszym kanale Youtube: S52 Północna Obwodnica Krakowa

 

Dziś w ekspresowym tempie kolejna relacja tym razem oczekiwany przez Was  przelot nad Północną Obwodnicą. Po dłuższej przerwie staram się nadrobić zaległości na naszym kanale i uwijam się jak potrafię. 

Za nami całkiem świeże relacje z odcinka S7 Miechów oraz budowy  S7 Widoma

Dziś domykamy ten kluczowy dla Krakowa rozdział inwestycji drogowych relacją z S52 Północna Obwodnica Krakowa. Zanim jednak przejdziemy do szczegółów tej inwestycji muszę niestety zweryfikować odrobinę mój hurra optymizm, którym epatowałem na moim ostatnim filmie – relacji z S7 Widoma. Otóż moje optymistyczne założenia, że krakowski ring zostanie otwarty w 2025 roku najprawdopodobniej był na wyrost. Nieszczęsny węzeł Mistrzejowice, który jest zarazem bardzo istotnym łącznikiem S52 oraz S7 Widoma według wszelkich znaków na niebie i ziemi zostanie otwarty dopiero w 2026 roku. Opóźnienia wynikają z  konieczności całkowitego przeprojektowania tego węzła i poprawek koniecznych aby ten odcinek zdołał udźwignąć przyszły ruch samochodowy.  Niestety poprawki projektowe związane są z koniecznością przeprowadzenia wszelkich formalności urzędniczych, zgód, konsultacji itp. A jak wiemy kwestie biurokratyczne potrafią u nas działać nad wyraz opieszale. Zatem szanowni krakowianie szykujmy się na opóźnienia. Cała nadzieja w GDDKiA, który być może będzie oddawał do użytku S52 oraz S7 Widoma etapami a na feralny węzeł Mistrzejowice znajdzie sposób w postaci tymczasowych rozwiązań i objazdów.

Spójrzmy na dane prezentowane na oficjalnej stronie inwestycji. Zaawansowanie rzeczowe robót na Północnej Obwodnicy obecnie jest na poziomie 86% a finansowanie blisko 87%. Natomiast szacunkowy postęp robót według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:

Całość projektu od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice (bez samego węzła) opiewa na kwotę 1 miliard 958 milionów złotych w tym dofinansowanie Unijne stanowi 789 milionów zł. Długość trasy wynosi około 12,5 kilometra po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. A w szczegółach wygląda to tak. Węzeł Kraków Mistrzejowice wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. Tutaj jednak prognozy osób zebranych na specjalistycznych forach dyskusyjnych zgodnie twierdzą, że będzie to 2026 rok.  W ciągu S52 powstały dwa tunele. W Zielonkach o długości 653 m, a w Batowicach 496 m. Ponadto 27 obiektów wiaduktów oraz estakad. Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości. Przewidywany termin oddania Północnej Obwodnicy Krakowa do użytku to wrzesień 2024 roku, trudno natomiast przewidzieć jak zostanie rozwiązana kwestia węzła Mistrzejowice. Najdłuższy tunel w Zielonkach ma 653 m długości, 37 m szerokości i 6 m wysokości. Wewnątrz mieszczą się po trzy pasy ruchu w obu kierunkach uraz  pasy awaryjne. Do zbudowania tunelu wywieziono 200 tysięcy m3 ziemi a w jej miejsce wylano prawie 95 tysięcy m3 betonu zbrojonego niemal 15 tysięcy ton stali.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: tureckiej Gulermak ( jako lider) i polskiej Mosty Łódź S.A. (jako partner). S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z drogą ekspresową S7, zamykając w ten sposób IV obwodnicę Krakowa. Obwodnica połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7).

 

S52 Północna Obwodnica Krakowa
S52 Północna Obwodnica Krakowa

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Przewiń do góry