S7 Nowa Huta – Mistrzejowice – Grębałów – Al. Solidarności nowa relacja
Na powyższym filmie zaglądniemy nad budowę S7. Podpatrzymy jak obecnie wygląda postęp prac na węźle Mistrzejowice. Następnie popatrzymy z góry na Węzeł Grębałów a na końcu na wiadukt nad S7 na Alei Solidarności.
Węzeł Mistrzejowice
Aktualnie wciąż trwa nasuwanie estakady, dotychczas wysunięto już ponad 600 metrów konstrukcji. Estakada dotarła nad tory kolejowe i wciąż czynną linie kolejową nr 95 – segmenty są przesuwane bez potrzeby zatrzymywania ruchu pociągów. Docelowo estakada będzie miała niemal 1,6 km długości, co czyni ją najdłuższą estakadą w Polsce budowaną metodą nasuwania podłużnego. Zakończenie nasuwania segmentów i połączenie całej estakady planowane jest w sierpniu 2025 roku. I bardzo chciałbym wtedy nagrać ten moment, jako zwieńczenie mojego filmu o budowie tej estakady. Na moim kanale znajdziecie materiał, który w szczegółowy i przystępny sposób wyjaśnia wszystkie zawiłości tej budowy. Link podaje również teraz na ekranie. Z filmu dowiecie się wszystkiego o technologii budowy metodą nasuwania podłużnego, oraz zobaczycie jak to się obywa w praktyce na przyspieszonych filmach poklatkowych. Film powstał przy współpracy z Gulermak. Jeśli ktoś Was jeszcze go nie widział, serdecznie polecam.
Węzeł Mistrzejowice pozostaje obecnie wielkim placem budowy – pełne otwarcie tej newralgicznej dla Krakowa konstrukcji przewidziano dopiero w Polowie 2026 roku. Na razie wprowadzono tymczasową organizację ruchu pomiędzy S52 i S7 w kierunku Warszawy. Wykorzystano jedną łącznicę do ruchu dwukierunkowego. Trwa jednak budowa drugiej łącznicy, która ma zostać ukończona do końca 2025 r. – pozwoli to rozdzielić kierunki jazdy między północną obwodnicą Krakowa a S7 w stronę Warszawy, likwidując konieczność dwukierunkowego ruchu jednym pasem. Dzięki temu wjazd i wyjazd na obwodnicę powinny się usprawnić jeszcze przed ukończeniem całego węzła. Największy obiekt węzła – estakada głównego ciągu S7 – jest już w zaawansowanym montażu i wkrótce połączy się z wcześniej zbudowanym fragmentem konstrukcji.
Zakończenie całej inwestycji – otwarcie węzła Mistrzejowice i domknięcie ekspresowego ringu obwodnicy Krakowa – przewidziano w połowie 2026 roku. Według GDDKiA budowa S7 w Krakowie osiągnęła już ponad 60% zaawansowania.
Węzeł Grębałów
Prace przy budowie węzła Grębałów w Nowej Hucie są mocno zaawansowane. Wykonano już wiele konstrukcji . Jednym z kluczowych elementów jest nowy wiadukt wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej nad linią kolejową – w połowie maja zaczęto układać na nim ogromne belki nośne, na których powstanie płyta betonowa i nawierzchnia jezdni. Zgodnie z planami drogowców, już pod koniec 2025 roku kierowcy będą mogli korzystać z kolejnego odcinka S7 – od węzła Grębałów do węzła Nowa Huta. Oznacza to, że Nowa Huta (w tym okolice Wzgórz Krzesławickich) zyska dojazd do nowej ekspresówki jeszcze przed pełnym ukończeniem całej obwodnicy, które przewidziano na połowę 2026 roku.
Równolegle trwa przebudowa na krótkim odcinku ul. Kocmyrzowskiej od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej. Inwestycja ta, realizowana wspólnie przez miasto Kraków i GDDKiA, obejmuje kompleksową modernizację drogi oraz infrastruktury tramwajowej. Dla przypomnienia, ulica zyska dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku, chodniki, ścieżki rowerowe oraz pasy zieleni. Kluczowym elementem jest rozbudowa dotychczasowej pętli tramwajowej Wzgórza Krzesławickie do formy węzła przesiadkowego – powstaje tam nowa pętla tramwajowo-autobusowa z peronami i terminalem dla pasażerów. Postępy są widoczne: torowisko na samej pętli ma być gotowe do jesieni, a tramwaje wjadą na nową pętlę późną jesienią. Obsługa autobusów na pętli planowana jest od końca 2025 roku. W tym samym terminie gotowa ma być również przebudowana ul. Kocmyrzowska – cała nowa jezdnia będzie udostępniona kierowcom z kompletem pasów ruchu. Choć drobniejsze prace wykończeniowe przy terminalu potrwają jeszcze do początku 2026 roku, już pod koniec bieżącego roku okolica węzła Grębałów znacznie zyska na przepustowości i wygodzie dzięki nowej infrastrukturze.
S7 przy al. Solidarności – wiadukt i nowe torowisko
Trwają prace przy budowie S7 w rejonie alei Solidarności. Droga ekspresowa przetnie tę ważną arterię Nowej Huty, dlatego wykonawca musiał zbudować wiadukty przenoszące aleję (wraz z torowiskiem tramwajowym) nad przyszłą trasą. W związku z tym we wrześniu 2024 r. zamknięto ruch tramwajów na al. Solidarności i rozpoczęto budowę dwóch obiektów – osobno dla torowiska tramwajowego oraz jezdni. Miasto wykorzystało ten czas na gruntowny remont torów: wymieniono infrastrukturę torową praktycznie od podstaw i dodano zupełnie nowy przystanek tramwajowy w sąsiedztwie Zalewu Nowohuckiego. Po ośmiu miesiącach przerwy, w maju 2025 roku tramwaje wróciły na al. Solidarności, korzystając już z nowo wybudowanego wiaduktu i wyremontowanego torowiska. Pod tym obiektem powstaje teraz kluczowy fragment S7 łączący węzeł Nowa Huta z węzłem Grębałów. Prace drogowe pod aleją dobiegają końca – GDDKiA zapowiadała, że utrudnienia w ruchu w tym miejscu potrwają do późnej wiosny, około czerwca 2025 roku. Oznacza to, że już wkrótce kierowcy odzyskają pełną przejezdność alei Solidarności, a jednocześnie kontynuowana będzie budowa brakującej ekspresowej trasy pod nią.