Strefa Czystego Transportu w Krakowie – Rada Miasta głosuje

 

 


Link do materiału filmowego na naszym kanale Youtube: Głosowanie na Radzie Miasta 17-01-24

Strefa Czystego Transportu w Krakowie - Rada Miasta głosuje

 

Zaangażowałem się jakiś czas temu na naszych kanale w kwestie informacyjne dla tak ważkiej  kwestii dla miasta i mieszkańców jaką jest wprowadzenie SCT w Krakowie. W swoich materiałach staram się zachować wyważone podejście w tej kwestii, która budzi wiele emocji wśród krakowian. Informuję o założeniach strefy oraz absurdach jakie moim jak i zdaniem wielu Krakowian zostały zawarte w pierwszej wersji uchwały SCT. Głównie forsowanej przez ZTP oraz dyrektora Łukasza Franka. Uchwała ta już na etapie konsultacji przeprowadzonych w sposób budzący wiele kontrowersji, szafując danymi i wielokrotnie  zaniżając statystyki aut, które w przyszłości nie spełnią norm SCT. W swoich filmach  głównie podważam zasadność tworzenia tak wielkiej strefy SCT oraz apelowałem o łagodniejsze wytyczne i dłuższe okresy przejściowe między kolejnymi etapami wdrażania SCT. Niedawno 11 stycznia sąd dał wyraz podobnym wątpliwościom odnośnie granic uchylając uchwałę SCT. O tym wszystkim informowałem na ostatnim filmie: https://youtu.be/Y3ZwVBtiI3s

Dziś 17 stycznia odbyła się Rada Sesji miasta na której pod dyskusję  oraz głosowanie została poddana uchwała obywatelska o Uchyleniu Strefy Czystego Transportu w Krakowie zgłoszona przez komitet „Kraków dla kierowców”. W trakcie debaty głos zabrało wielu radnych oraz obywateli wyrażając swoje opinie. W skrócie postaram się Wam przybliżyć i zrelacjonować  przebieg tej dyskusji. Jak łatwo można się domyślić padło wiele bardzo skrajnych argumentów zarówno ze strony zwolenników jak i przeciwników SCT z tych mocno przeciwległych końców barykady. Nie zabrakło też na szczęście  wyważonych i zdroworozsądkowych głosów prezentujących podobne do mojego stanowisko.   Głos w dyskusji zabrało też kilku przedstawicieli świata nauki oraz środowiska lekarzy. Przytoczę je dalej w tym filmie. Znalazło się również miejsce dla popularnej ostatnio głównie w mediach lobbujących za SCT demagogii, była matka z dzieckiem, czytanie wierszy,  argumenty o astmie, mylenie problemów smogu i zanieczyszczenia powietrza pyłami zawieszonymi z podkrakowskich palenisk z zanieczyszczeniami pochodzącymi z transportu. Wiele naciąganych teorii i wzajemnych oskarżeń. Dyskusja trwała uwaga około 5 godzin. Najciekawsze wypowiedzi zamieszczę dla państwa w materiale filmowym.

Głosowanie ostatecznie nastąpiło po godzinie 21, obywatelska uchwała została odrzucona 27 głosami przy 13 głosach popierających. Zamieszczam przebieg głosowania dla Państwa.  Rada miasta poparła natomiast jednogłośnie rezolucję do władz państwowych, by opracować program rekompensat dla mieszkańców miast wprowadzających SCT. Tylko czterech radnych natomiast zagłosowało za propozycją uchwały kierunkowej, by z prac nad kształtem przyszłej strefy czystego transportu wyłączyć mieszkańców miasta Krakowa, którzy zarejestrowali swoje samochody przed 1 marca 2023 roku, co wyjęłoby z pod ustawy pewnie 90% Krakowian.

Głosowanie: 


 

Na początku dyskusji zostało określone stanowisko prawników reprezentujących urząd Prezydenta Krakowa, które orzeka, że zmiana uchwały SCT i jej uchylenie nie może nastąpić w trybie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Podstawą prawną do uchwalania i zgłaszania zmian do STC wynikającą z zapisu art. 40 Ustawy o Elektro mobilności i Paliwach Alternatywnych jest urząd wójta lub prezydenta. Fragment tej wypowiedzi jest w dalszej części filmu. Tym samym mieszkańcy zostali odcięci od  takiej możliwości. Wydawałoby się wobec tego, że na tym etapie można by zakończyć kwestie obywatelskich inicjatyw.  Ciężko mi z tym dyskutować, przypuszczam, że ta kwestia zostanie jeszcze nie raz podjęta w różnych mediach i solidnie wyjaśniona. Posłowie oraz część klubów zadeklarowało wobec powyższego, że będą głosowali za odrzuceniem tej obywatelskiej uchwały z powyższych przyczyn. Zresztą podobnie jak ja, tak i część radnych uznała, że wraz z uprawomocnieniem się wyroku sądu uchwała SCT przestanie obowiązywać. Zatem niema czego odwoływać.

Po wyjaśnieniu kwestii prawnych swój głos zabrał Pan dyrektor Łukasz Franek z ZTP, który próbował wszystkim obecnym wmówić, że wielkość strefy obejmujący cały obszar administracyjny miasta jest konieczny, gdyż, ponieważ nie może być tak, że mieszkańcy jakiegoś obszaru np. po jednej stronie II Obwodnicy Krakowa mają oddychać lepszym powietrzem niż Ci po drugiej stronie. Idąc tym tropem możemy się jedynie cieszyć, że władza Pana Franka nie sięga poza obszar Krakowa, bo mielibyśmy prawdopodobnie  obszar SCT obejmujący np. całą Małopolskę… Skoro idziemy na rekordy to dlaczego by nie. Ta wypowiedź również znajduje się w całości w dalszej części filmu. W mojej opinii Pan Franek skompromitował już swoje stanowisko od początku manipulując danymi odnośnie strefy SCT przy okazji konsultacji społecznych i powinien zostać odsunięty od tej sprawy.  Ale to moja prywatna opinia.

W dalszej kolejności zabrała głos Pani Ewa Konduracka, lekarz, profesor Collegium Meddicum UJ. Tę wypowiedź zamieszczę bez mojego komentarza w całości.

Następne było wystąpienie Pana profesora Marcina Szweda z UJ. I Tutaj mój krótki komentarz. Pan Profesor opowiada , że od 4 lat bada wpływ smogu na zdrowie dzieci. Niestety nie uściślił którego smogu, czy tego z palenia w całej Polsce węglem w starych piecach czy tego, który powstaje z transportu. Czyli znowu ładujemy wszystko do jednego worka. Ciekawe czy Pan Profesor wie, że normy emisji tlenków azotu podczas gotowania na kuchence gazowej w kuchni domowej powodują przekroczenie norm średnio 4 do 8 razy. Dodatkowo dane o średniorocznym  stężeniu NO2 z roku na rok spadają. A przekroczenia średniorocznej normy wynoszącej 40ug/m3 wyniosły dla Krakowa w 2021 – 50um, w roku 2022 – 46,5um a w roku 2023 już – 43,7um.  Tendencja wyraźnie spadająca z której wynika, że za rok lub dwa prawdopodobnie ich stężenie spadnie poniżej poziomu dopuszczalnego. A przypominam, że właśnie te normy stanowią podstawę od które zaczęło się zamieszanie wokół wprowadzania stref SCT w Polsce.

 

Strefa Czystego Transportu w Krakowie - Rada Miasta głosuje

Kolejne wystąpienie było Pana Profesora Piotra Kleczkowskiego z AGH. Do tego wystąpienia pozwolę sobie dodać mój komentarz, ponieważ ciężko wobec niego przejść obojętnie. Pan Profesor jako pierwsze w wystąpieniu porównuje samochód który nie spełnia żadnych norm z samochodem z normą Euro 6. Delikatnie mówiąc kuriozalne porównanie. Pierwszą normę dla pojazdów wprowadzono w 1992 czyli około 31 lat temu. Zatem pojazdy nie spełniające żadnych norm pochodzą z przed 1992 roku.  Więc Pan profesor porównuje samochody z kategorii pojazdów zabytkowych do najbardziej współczesnych. Demagogia w czystej postaci. Dalej było tylko lepiej, magia tajemniczych liczb.  W jakiś swoich prywatnych obliczeniach Pan Profesor udowadnia, że wprowadzając SCT unikniemy 420 przedwczesnych zgonów rocznie.  I ja tego nie kupuję, sam autorytet bycia profesorem nie jest dla mnie wyznacznikiem do ogłaszania prawd objawionych. Mam tylko nadzieję, że Pan Profesor apeluje o nieodwoływanie SCT w dzisiejszym głosowaniu. Natomiast jego stanowisko, co do zasad wprowadzenia SCT jest bardziej wyważone i przemyślane a nie bezrefleksyjnie popierające projekty ZTP.

Było jeszcze wiele innych wystąpień radnych i mieszkańców Krakowa. Odniosę się tylko do, co ważniejszych kwestii, które zostały poruszone. Kilku  radnych wyraźnie powiedziało, że głosując za uchwałą SCT zostało wprowadzonych w błąd i nie zdawali sobie sprawy z jej zasięgu i skutków. Wyraźnie też wskazali, że urząd miasta niedostatecznie zajął się sprawą konsultacji społecznych. Wielu Krakowian dopiero teraz zaczyna mieć świadomość faktu powstawania SCT a jeszcze więcej nie miało pojęcia o skutkach tej ustawy, wielu z nich do dziś. Padły też kwestie ze strony dwóch radnych odnośnie wprowadzenia referendum w tej sprawie wśród mieszkańców. Co wydaje mi się dobrym pomysłem. Z pozytywnych aspektów była również mowa o uruchomieniu projektów rekompensat rządowych dla mieszkańców najmniej zamożnych łagodzących skutki tej uchwały. I ten projekt przeszedł przez głosowanie jednogłośnie.

Temat Strefy Czystego powietrza tym samym znika z przestrzeni publicznej do czasu wyborów i wróci zaraz po nich. A ZTP do tego czasu wymyśli kolejne idiotyczne założenia dla projektu nowej STC. Obym się milił. Liczę jednak na  rozsądne podejście do granic tej strefy a przede wszystkim na konsultacje społeczne z prawdziwego zdarzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top